• Tweede Generatie

Algemene informatie

De volledig nieuwe 9-5 kwam in de zomer van 2010 op de markt. De auto is ontwikkeld op basis van het GM Epsilon II-onderstel van General Motors. Auto’s waaronder de Opel Insignia hebben hetzelfde onderstel. Op de Frankfurt International Auto Show in 2009 werd de nieuwe 9-5 gepresenteerd en de eerste exemplaren verlieten in november 2009 de fabriek. De serieproductie begon in april 2010 en de eerste auto’s kwamen in juni bij de dealers. De nieuwe 9-5 werd aangeboden met een 1.6, 2.0 of 2.8 liter benzinemotor, een 2.0 liter dieselmotor met een enkele of dubbele turbo of een biopowermotor. Er zijn diverse uitvoeringen die vierwielaandrijving hebben. De auto werd gemaakt met een handgeschakelde zesversnellingsbak of, als optie, een zestrapsautomaat. In 2010 won deze generatie 9-5 de prijs: CAR OF THE YEAR in Sigapore. Saab ging failliet en in maart 2011 stopte de productie van de nieuwe 9-5. Er zijn helaas maar 11.280 exemplaren van de nieuwe Saab 9-5 gebouwd.

  • Uitvoeringen

Beschikbare uitvoeringen

4-deurs, sedan, 2010-2011

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

5-deurs, stationwagen, 2011-2011

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

  • Motoren

Motoren

ModelModeljarenMotor typeCillinderinhoudPowerTorque0-100 km/h
Ecotec 1.6T2011–2012Straight-4, benzine1598 cc180 hp (130 kW; 180 PS) @ 5500 rpm230 N⋅m (170 lbf⋅ft) @ 2200 rpm9.5 s
Ecotec 2.0T2010–2012Straight-4, benzine1998 cc220 hp (160 kW; 220 PS) @ 5300 rpm350 N⋅m (260 lbf⋅ft) @ 2500 rpm7.9 s
2.8T2010–2012V6, benzine2792 cc296 hp (221 kW; 300 PS) @ 5500 rpm400 N⋅m (300 lbf⋅ft) @ 2000 rpm6.9 s
2.0T BioPower2011–2012Straight-4, benzine (E85)1998 cc220 hp (160 kW; 220 PS) @ 5300 rpm350 N⋅m (260 lbf⋅ft) @ 2500 rpm7.9 s
2.0TTiD2011–2012Straight-4, diesel1956 cc187 hp (139 kW; 190 PS) @ 4000 rpm400 N⋅m (300 lbf⋅ft) @ 1750 rpm8.8 s
2.0TiD2010–2012Straight-4, diesel1956 cc158 hp (118 kW; 160 PS) @ 4000 rpm350 N⋅m (260 lbf⋅ft) @ 1750 rpm10.1 s
  • SportCombi

SportCombi

De Sportcombi is de Estate versie van de 9-5 NG. De Sportcombi was met dezelfde motoren beschikbaar als de sedan-versie. Van Sportcombi zijn er maar 27 op de hele wereld. Daarom behoort deze Saab ook bij de zeldzaamste auto’s ter wereld. Dat komt omdat de auto’s nog niet bij de dealer stond toen Saab in 2012 officieel failliet ging. Vandaar dat er maar een handje vol voor-series van deze auto op de weg te zien zijn.

Faillissement

Saab was altijd al perfectionistisch met het maken van auto’s. Voordat een auto in productie ging wilden ze zeker weten dat de auto bijna elke crash aankon. Op veiligheid besparen wilden ze niet, zelfs niet toen ze in zee gingen met andere bedrijven die ze vertelden dat ze alleen het exterieur en interieur mochten veranderen. Dat kostte natuurlijk heel veel geld. Doordat er zo veel geld uit werd gegeven en er te weinig geld binnen kwam kon zelfs de overname van Saab door Spyker Cars in 2009 het merk niet meer redden. In december 2011 vroeg Saab faillissement aan en op 19 december 2011 verklaarde de Zweedse rechtbank Saab failliet.

Doorstart?

In juni 2012 werd bekend gemaakt dat Saab Automobile uit de boedel verkocht wordt aan NEVS. Dit bedrijf is hier speciaal voor opgericht en staat in Zweden geregistreerd. NEVS is eigendom van twee bedrijven uit Hongkong en een uit Japan. NEVS wil zich gaan richten op de productie van elektrische auto’s, vooral bestemd voor de Aziatische markt. In 2016 is er wel een gerechtelijke uitspraak geweest; de merknaam SAAB mag niet meer voor nieuw geproduceerde auto’s worden gebruikt. Dus mochten er ooit nieuwe ‘Saabs’ op de markt komen zullen ze NEVS heten.

  • Ervaringen

Marieke de Witte

Mijn NG 9-5 heeft meer dan genoeg ruimte voor mij en mijn gezin. Maar door de ruimte lever je zeker geen vermogen in. Ik hoop dat mijn gezin en ik nog lang kunnen genieten van deze auto.

Johan Gerritssen

Ik rij al zes jaar in een 9-5 NG en ik hoop er nog heel lang in te kunnen rijden. Het blijft een bijzondere verschijning.