• Eerste Generatie

Algemene informatie

De Saab 9-5 kwam in 1997 uit. De auto was toen met drie soorten motoren leverbaar, de 2.0t met 150 pk, de 2.3t met 170 pk en de 3.0t V6 met 200 pk. De V6 werd alleen geleverd met een viertrapsautomaat, de andere modellen konden worden geleverd met een automaat of een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

De 9-5 Aero werd in 1999 geïntroduceerd. Het onderstel van deze auto was sportiever en hij had een viercilindermotor met turbo die 230 pk produceerde. In 2001 (modeljaar 2002) werd de tweede generatie binnen de eerste generatie Saab 9-5 gelanceerd. De auto had een facelift gekregen met een andere neus en nieuwe kop- en achterlichten. Het onderstel werd ook verbeterd. De 2.3t kreeg 15 pk meer en de Aero had 250 pk. In 2003 werd het model weer een beetje vernieuwd, alleen iets minder extreem dan de eerste keer. De 3.0t werd geschrapt en daarvoor kwam een geknepen versie van de Aero die 220 pk had.

In het modeljaar 2006 werd het uiterlijk van de auto compleet gewijzigd. Door de eigenzinnige ‘Dame Edna’ koplampen zijn de auto’s uit dit modeljaar makkelijk te herkennen. De Aero kreeg meer pk’s (260) en er kwamen BioPower-veries beschikbaar. Het beste model van de 9-5 was de Aero. De snelle versie had een 2.3 liter-turbomotor en kon vermogens van 230 tot 260 pk leveren. Je kon de Aero in een handgeschakelde vijfversnellingsbak krijgen – de motor heeft daarbij een overboost – of als automaat (de eerste modellen vier-traps, later vijf-traps).

Tot het najaar van 2003 werd de 9-5 ook geleverd met een 3.0t V6. Deze leverde 200 pk en 310 Nm. Deze motor had altijd een automaat. De Griffin, het luxe model van de 9-5 werd alleen maar met deze motor geleverd. Er zijn maar een paar viercilinder-9-5-Griffins in Nederland, en deze zijn maar op één hand te tellen.

  • Uitvoeringen

Beschikbare uitvoeringen

4-deurs, sedan, 1997-2001

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

5-deurs, stationwagen, 1999-2001

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

 

4-deurs, sedan, 2001-2005

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

5-deurs, stationwagen, 2001-2005

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

 

4-deurs, sedan, 2005-2010

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

5-deurs, stationwagen, 2005-2010

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

  • Motoren

Motoren

ModelModeljarenMotorMotor typeCilinderinhoud Max. powerMax. torque0–100 km/h
1.9TiD2006–2009Fiat JTDStraight-4, diesel1910 cc150 PS (110 kW; 148 pk) @ 4000 rpm320 N⋅m (240 lb⋅ft) @ 2000 rpm10.1 (10.7) s
2.2TiD2002–2005Opel Ecotec Y22DTHStraight-4, diesel2171 cc120 PS (88 kW; 118 pk) @ 4000 rpm280 N⋅m (210 lb⋅ft) @ 1500 rpm11.0 s
3.0 V6TiD2001–2005Isuzu DMAXV6, diesel2958 cc177 PS (130 kW; 175 pk) @ 4000 rpm350 N⋅m (260 lb⋅ft) @ 1800 rpm8.9 s
2.0t1998–2009B205EStraight-4, bezine1985 cc150 PS (110 kW; 148 pk) @ 5500 rpm240 N⋅m (180 lb⋅ft) @ 1800 rpm9.8 (10.2) s
2.0t (SAAB tuned)1998–2009B205LStraight-4, benzine (E85)1985 cc192 PS (141 kW; 189 pk) @ 5500 rpm310 N⋅m (230 lb⋅ft) @ 1700 rpm8.1 s
2.0t BioPower2005–2009B205EStraight-4, benzine (E85)1985 cc180 PS (132 kW; 178 pk) @ 5500 rpm280 N⋅m (210 lb⋅ft) @ 1800 rpm8.5 (9.0) s
2.3t BioPower2006–2009B235LStraight-4, benzine (E85)2290 cc210 PS (154 kW; 207 pk) @ 5500 rpm310 N⋅m (230 lb⋅ft) @ 1800 rpm7.9 (8.5) s
2.3t1998–2001B235EStraight-4, benzine2290 cc170 PS (125 kW; 168 pk) @ 5500 rpm280 N⋅m (210 lb⋅ft) @ 1800 rpm8.7 (9.3) s
2.3t2001–2009B235EStraight-4, benzine2290 cc185 PS (136 kW; 182 pk) @ 5500 rpm280 N⋅m (210 lb⋅ft) @ 1800 rpm7.9 (8.5) s
2.3T2004–2005B235LStraight-4, benzine2290 cc220 PS (162 kW; 217 pk) @ 5500 rpm310 N⋅m (230 lb⋅ft) @ 2500 rpm7.9 (8.5) s
3.0 V61998–2003B308V6, benzine2962 cc200 PS (147 kW; 197 pk) @ 5000 rpm310 N⋅m (230 lb⋅ft) @ 2500 rpm8.3 (auto) s
Aero1999–2001B235RStraight-4, benzine2290 cc230 PS (169 kW; 227 pk) @ 5500 rpm370 N⋅m (270 lb⋅ft) @ 1900 rpm6.9 s
Aero2001–2005B235RStraight-4, benzine2290 cc250 PS (184 kW; 247 pk) @ 5300 rpm370 N⋅m (270 lb⋅ft) @ 1900 rpm6.9 s
Aero2006–2009B235RStraight-4, benzine2290 cc260 PS (191 kW; 256 pk) @ 5300 rpm370 N⋅m (270 lb⋅ft) @ 1900 rpm6.5 s
Hirsch2001–2005B235RStraight-4, benzine2290 cc305 PS (224 kW; 301 pk) @ 5300 rpm400 N⋅m (300 lb⋅ft) @ 1900 rpm6.3 s
Hirsch2006–2009B235RStraight-4, benzine2290 cc310 PS (228 kW; 306 pk) @ 5300 rpm410 N⋅m (300 lb⋅ft) @ 1900 rpm6.0 s
  • Aero

Aero

De performance versie van de 9-5, de Aero, werd voor het eerst uitgebracht in 1999 en de eerste Aero-versies werden ook wel HOT Aero’s genoemd. De eerste Aero had een 2.3T motor en creëerde enorm veel koppel en kon er qua acceleratie makkelijk een Porsche 911 uit rijden van 65 tot 145 km/h. Dit model had een lange lijst van standaardkenmerken, een sportonderstel en sierlijsten aan de zijkanten. De eerdere Aero modellen leverden 230 pk, maar al snel daarna steeg het vermogen naar 250 pk. Vanaf modeljaar 2006 tot het einde van de productie van de eerste generatie 9-5’s had de Aero maar liefst 260 pk.

  • Ervaringen

Jan ter Steeg

Jan ter Steeg

Saab 9-5 Griffin (2003)

Ik rij nu 12 jaar een 9-5 Griffin uit 2003. Wat een geweldige auto! Een zeer betrouwbare auto die je met veel comfort naar je bestemming brengt.

Jim Jansen

Jim Jansen

Saab 9-5 Vector 2.3T (2001)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas velit ex, accumsan ac augue id, vehicula ornare magna. Mauris nec accumsan magna, ut volutpat magna. Vivamus vulputate libero sit amet placerat laoreet. Morbi in volutpat purus. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. Nam in mauris egestas, ornare diam sed, pharetra urna. Sed pulvinar magna nec tortor porttitor, tempus imperdiet diam viverra. Pellentesque ultricies justo pretium nulla ornare, ac sodales eros gravida. Ut placerat risus mollis ipsum interdum aliquet.